N11 – 1 • Praha – Nordkapp

… aneb rychlý přejezd na Nordkapp !

Měřená trasa – den 0 a 1 – Čtvrtek 23.6. – Pátek 24.6.2011
Praha – Sassnitz – Mukran – trajekt
START Čtvrtek 23.6. v 22:22 – Praha
CÍL Pátek 24.6. v 6:00 – Sassnitz – Mukran
km – čas
667 km za 7h 38m

Čtvrtek 23.6.2011

Petr přijel z Mikulčic (takže už měl najeto cca 260km), trochu si v Praze odpočinul, dal si pořádný kafe, naložili jsme moji bagáž a další zásoby do auta a vyrazili !

22:22 Praha – tachometr ukazuje 180 055 a my vyrážíme !

23:37 překračujeme Česko – Německé hranice

23:55 GCXYEG Der kleine „Schwarze“ für Zwischendurch

Pátek 24.6.2011

1:35 GC2NMJK A13-Pendler 1

Cesta probíhala klidně a pohodově, po opuštění českého tankodromu, jsme najeli na německé široké dálnice. Schválně jsme zvolili trajekt v 7:45 ráno s noční přejezdem, chtěli jsme se tak vyhnout jízdě přes den (a zároveň promarnění části dne) kolem většinou ucpaného Berlína. Což se nám povedlo, ale nějak jsme nepočítali s tím, že tyto noční časy využívají i konvoje s nadměrným nákladem. Nadměrný náklad sice většinou není široký přes celou dálnici, ale předjet se nedá. Má několik doprovodných vozidel, i policejních, která zajišťují aby konvoj jel plynule a nikdo ho nezkoušel předjet… mají majáčky, takže v noci to vypadá jak pojízdné disko ;oF

… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

Třeba jako tento, který měl 4 tahače, které vezli půlky spodního dílu základny větrné elektrárny (těch elektráren bylo kolem dálnice snad stovky). Naštěstí nás zdržel jen minimálně a bylo i vzrůšo :oF

3:55 couváme z odpočívadla zpět na dálnici, protože odpočívadlo bylo na výjezdu zataraseno nadměrným konvojem …

5:06 tankujeme 38l za 52,40 EUR (t=180680)

Německé silnice … co k nim říct, jsou široké, kvalitní a je na nich nuda (nemají tam fantazii na jména vesnic, byla to samá odbočka na „Ausfart“ :oF). Odpočívadla kolem nich jsou úpravná, většinou s dobře zařízeným WC zdarma (toaleťák i voda).

5:55 příjezd do Sassnitzu – Mukran k trajektu

6:00 GC15RWM Jastor

Jsou tam vlastně dvě parkoviště – čekací „lajny“, do první přijedete a čekáte až otevřou odbavovací okénka, je tam budova kde se asi dají koupit lístky na trajekt (nevím to jistě, měli jsme koupeno předem) a dá se tam dojít na záchod.

6:10 odbaveni čekáme na druhém parkovišti v „line 6“ na nalodění na trajekt, polovina aut je z Česka. Je tam Border shop, něco jako duty free shop. Při čekání si dáváme čaj, procházíme a fotíme okolí … a naše těžce naložené auto :oF

plné auto plné auto plne auto 3

… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

Trajekt je docela veliký, převáží dokonce i vlaky … chvíli jsem měla pocit že musíme slyšet na druhém konci trajektu mohutné šplouchání, protože neuvěřitelné množství vagónů pořád najíždělo dovnitř… jsou vidět na fotce za autem.

trajekt do trajektu najizdi ata i vlaky mapa trajektu

7:16 už jsme najeli na trajekt a začínáme prozkoumávat plavidlo …

7:45 asi vyjeli na čas, my to ani nepostřehli :oF procházíme trajekt a asi na 2 hodiny zaspíme v pohodlných kožených křeslech na palubě pro pasažéry

na trajektu na trajektu na trajektu

… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

9:56 svačíme domácí řízečky a díky místní wifi na noťasu loguji kešky a poprvé a zároveň naposledy z cesty píši na tyto stránky – start

trajekt trajekt trajekt

12:00 trajekt po 4h a 15m plavby zakotvil v Trellebogu ve Švédsku

Informace k trajektu – lístek na trajekt jsem koupila přes http://trajekty.com/, šlo to osobně za hotové v EUR (ale jde to i v Kč), v jejich kanceláři v Praze u Orionky – Flóry.

Když lístek zakoupíte 35 dní předem stojí jen 104 EUR + 7 EUR poplatek, jinak stoji 143 EUR.

Měřená trasa – den 1 – Pátek 24.6.2011

12:40 GCRZV1 Smygehuk nejižnější bod Švédska

smygehuk smygehuk Smygehuk

… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

Z nejižnějšího bodu Švédska je BLÍŽ do Říma než na Nordkapp !

Že takové místo existuje jsem zjistila jen díky kešce na doporučení z www.geocaching.cz. A bylo to pěkné symbolické, že když jedem na nejsevernější bod Evropy – Skandinávie, tak proč se také nekouknout na ten nejižnější bod Skandinávie.

14:10 GCQPRT Ales stenar u kamene lodi u Ystadu

ales stenar ales stenar ales stenar

… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

Ales Stenarwiki infoweb – je to největší seskupení kamenů ve tvaru Lodě ve Švédsku, 59 kamenů s váhou mezi 500 – 1800 kilogramy, seskupené do tvaru lodi dlouhé 67m a široké 19m. Datují se do doby mladší doby bronzové až do rané doby železné = stáří cca 1400 – 5500 let.

K této prehistorické památce jsme si udělali menší procházku, počasí se krásně vyjasnilo a stejný nápad mělo spousta dalších lidí, a asi byl ten den nějaký švédský svátek.

14:52 GC1WAV9 Kristianstad Airport Uloveno zatímco Petr spal …

Petr projevil velmi zvláštní schopnost, stačí mu 20-30 minut spánku, klidně vsedě v autě, usne velmi tvrdě … a pak ja zas pár hodin svěží ! Což bylo potřeba, protože s nočním přejezdem jsme toho moc nenaspali a byli jsme unavení. Já teda po takových pár minutách spánku, potřebuji dalších pár hodin spánku :oF

17:40 GC26F5B Sjöboda – Northbound

18:50 GC2AWBK Krängsberg Heading north

traficstop trafic stop traficstop

… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

Tato keš nám odhalila nečekaně fantastické místo ! Není to obyčejné odpočívadlo, není tak ani značené, značí se to jako „Traficstop“ a bývají tam policejní kontroly, ale prý né moc často. Mají tam VÁHU :oF Velkou váhu, takže jsme zjistili že vážíme 1,88 TUNY ! :oS Bez posádky 1,72 tuny.

19:37 GC9C7F Ruin with a view

Kolem silnice mají místo billboardů stíhačky na podstavcích …

21:10 Finspang, tam jsme měli domluvené přespání.

Měřená trasa – den 2 – Sobota 25.6.2011
Finspang – Stockholm – Uppsala – Dragon Gate – odpočívadlo na N62°59.847 E18°10.156
START 8:45 – Finspang
CÍL 23:53 – odpočívadlo na N62°59.847 E18°10.156
km – čas 673 km za 15h 8m

8:45 odjezd z Finspang

před 10 hodinou jsme zjistili že nejde zásuvka zapalovače, což byl PROBLÉM, nápájí totiž navigaci …

10:12 výměna pojistky k zapalovači, problém vyřešen (jak se ukázalo jen dočasně)

11:00 hodinová návštěva – průjezd Stockholmem

12:15 míjíme němce obráceného do příkopu, čumák na čumák se stříbrným kombíkem

Proč tu píši že se někdo vyklopil do pangejtu ? Protože když takhle jedete a jedete a jedete … tak se nudíte a co se dá dělat ? Pozorujete auta kolem, odkud jsou – SPZetky, co mají nalepeného na autě – ještěrky :oP, letadýlka, rybičky, jablíčka … a kolikrát je předjedete.

To s tím předjížděním vysvětlím. Když normálně jedete, tak na odpočívadle zastavíte jen když potřebujete, víte na co :o). Ale jako kačer stavíte na odpočívadle častěji, kvůli keškám. Takže je pak běžné, že předjedete pomalejší auta či karavany. Pak zastavíte na odpočívadle, oni vas mezitím předjedou, a pak je zas dojedete, protože jste rychlejší … mno a tohoto němce, který měl za kombíkem připojený náves, jsme míjeli snad třikrát.

12:35 Uppsalawiki info – Čtvrté největší švédské město Uppsala leží přibližně 70 km na sever za Stockholmem. Toto významné univerzitní centrum má kolem 130 000 obyvatel. Význam města, kromě památek na vikingskou éru, tkví především v jeho podílu na švédské vzdělanosti. Uppsala je totiž rodištěm, případně městem studií, mnoha významných osobností ze světa vědy a kultury (Carl von Linné, Ingmar Bergman). Univerzita v Uppsale byla založena roku 1477 a je nejstarší univerzitou ve Skandinávii.

uppsala uppsala uppsala

… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

Navštívili jsme katedrálu Domkyrkan – pochází z konce 13. století, je postavena v gotickém slohu a díky své věži dosahující výšky 118 metrů je to největší skandinávská stavba. V katedrále Domkyrkan jsou pohřbeny významné osobnosti švédských dějin jako například král Gustav Vasa, vědec Carl von Linné nebo Svatý Erik. V severní věži se nachází pokladnice, v níž jsou k vidění různé královské poklady jako meč, zlaté knoflíky nebo koruna.

Vstup ZDARMA, koupen 2x pohled za 2x10SEK.

13:36 GC14QK5 Templum Cathedrale Upsaliense

runove kameny runove kameny runove kameny

… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

Runnové kamenyMAPA – jsou za budovou Gustavianum (ve které probíhali první veřejné pitvy člověka na světě) Budova Gustavianum je přímo naproti katedrále Domkyrkan. Runové kameny jsou různě umístěné v parku a u každého je cedulka s významem nápisů. Většinou se tam píše, kdo dotyčný kámen vztyčil a na čí počest. Občas se vyskytují i kletby a hrozby těm, kteří s kamenem udělají něco špatného.

gamla upsala gamla uppsala gamla uppsala

13:57 Gamla Uppsala – Stará Uppsalawiki EN info – což je místo, které bylo dříve hlavní město Švédska. Jsou zde v mohylách pohřbeni vikinští králové. Celému prostoru „Gamla Uppsala fornlämningsområde“ vévodí tři velké mohyly a pak několik menších mohyl, které se táhnou v pruhu na jihozápad. Severně od mohyl pak je starý kostel s krásně udržovaným hřbitovem. Před vstupem do prostoru mohyl je malé muzeum, které má tvar obrácené vikinské lodi.

14:16 GCF9C2 3 Kings Tombs

15:00 zastávka na odpočívadle a první instantní polívka v hrnečku, jsme na to vymysleli trik, měli jsme v termoskách nejen kafe – pro Petra, ale i čistou horkou vodu, která jen stačila nalít do hrníčku plus instantní polívku a nemuseli jste vytahovat vařič

Švédové mají pěkná odpočívadla, na větších kde bývá i restaurace, je část se stolky a lavičkami, kde většinou nechybí prolézačky pro děti. Menší odpočívadla mívají pár stolků a toaletu, která většinou mívá tekoucí vodu a toaleťák. Na úplně nejmenších odpočívadlech je vždy aspoň odpadkový koš.

16:05 DRAGON GATE … spíš bych to nazvala STARGATE neboť sme se tak nějak dostali do ČÍNY !

Dragon Gate… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

Kontrolovala jsem akorát na Galaxy Tabu jak je daleko k další kešce, případně jestli po cestě není nějaká, která mi v přípravě utekla. A vidím pěkný název Dragon Gate a hned na to kouknu na silnici, přesněji nad ní a vidím obrovskou několika patrovou čínskou pagodu ! Hned na Petra „odboč“ !

Dragon Gate Dragon Gate
Dragon Gate Dragon Gate Dragon Gate

A tak sme se dostali do Číny … za vstupní branou bylo obrovské náměstí se sochou Budhy, asi 7dmi patrová budova a menší budovy. Nakoukli jsme do dveří ve zdi na náměstí a zjistili, že je tam chodba ! Na jednu stranu vedla k hliněné armádě a na druhou stranu se táhnul 100 metrů dlouhý obraz všech čínských provincií. Nikde nikdo, tak jsme si to prošli. Potom jsem nakoukli i do hlavní budovy a nestačili věřit vlastním očím ! Vypadalo to lautr jak vietnamské tržiště tady u nás … jen ty zlatý trůny nemívají :oF Vedle byla ještě klasická čínská restaurace se standardním menu, ale prostředí bylo nádherné – dračí loď !

Koupila jsem si tam čínský jídelní servis za 79 SEK a měli jsme chuť na zmrzlinu MAGNUM za 2x19SEK.

17:05 GC16ZV6 Dragon Gate

17:35 tankujeme 54,14l za 760,13 SEK (t=181665)

17:40 GC29JKJ TB Motell – Geflebro North

… chvilka mého řízení nás skoro vysekala o svodidla …

19:30 GC1D5RG Välkommen till Glada Hudik

22:20 GC2037B E4 EAST TB EXCHANGE

23:53 stavíme stan na odpočívadle na N62°59.847 E18°10.156, je to blízko města Ulanger

Měřená trasa – den 3 – Neděle 26.6.2011

odpocivadlo

9:30 odjezd z odpočívadla

11:15 GCNVWE Take a break #1

ZASE výměna pojistky od zapalovače a TAKÉ výměna napájecího adaptéru k navigaci, zdá se že právě on odpaloval pojistky, naštěstí jsme sebou měli dva …

pozor los pozor los pozor los

12:00 Fotíme se s dopravní značkou POZOR LOS na N64°01.888 E20°50.544

12:53 GC1RKBX Hökmarksberget Drive-Off

15:43 viděli jsme Prvního SOBA u silnice, fotku jsem ale nestihla :o(

Švédské silnice jsou místy červené, asi do nich melou místní červený kámen ;oF Na menších silnicích mezi městy se jezdí POMALU (asi aby náhodou nepřekročili rychlostní limit – 50km/h, tak radši jedou 40km/h – všichni ! ). Zajímavost kterou jsme odpozorovali je, že švédove milují starý americký auta (tedy já tomu říkám americký lodě, prostě něco v čem jezdil Elvis Presly) Bylo jich tam opravdu hodně, asi je švédský sport vlastnit starý americký auto.
Ale zpět k silnicím, jsou pěkné, okresky užší, dálnice byli většinou 2 pruhy pro každý směr, které jsou odděleny železnými svodidly. Dále k severu se změnili na celkem 3 pruhy ve svodidlovém koridoru pro všechny neboli chvíli náš směr měl 2 pruhy (dalo se předjíždět) a protisměr jen 1 pruh a po pár kilometrech se to obrátilo.

16:25 navštívili jsme IKEU v Haparandě

17:03 GC1TWKN IKEA – Happis

Haparanda je Švédská část města – Tornio uz je Finská část města.

Je vam Haparanda nějak povědomá ? Mohla by, z jednoho starého českého filmu, ale byla to Helianda, schválně jestli uhádnete který film to je ?

17:15 Švédsko – Finská hranice … skoro to ani nebylo poznat

POZOR změna času ! + 1 hodina, protože Finové mají oproti nám o hodinu posuný čas.

Já ale budu časy pořád psát podle svých hodinek !

Rovaniemiwiki info – je největší město v Evropě – co se rozlohy týká ! Má až 8.000 km2, ale žije zde jen 60 tisíc obyvatel a 20 tisíc sobů… Není zde žádný dům starší než 50let, protože zde v roce 1944 explodoval německý vlak s municí a zničil celé město …

19:15 GCK2BX Rovaniemi Airport

19:32 GCQ2TD Santa Claus Airport TB-Hotel

Letiště je tu pravděpodobně postavené jen pro turisty co jezdí za Santou …

19:46 GC1DGXV Santa’s Technology Park

20:00 tankujeme 53,23l za 75 EUR (t=182671)

rovaniemi rovaniemi rovaniemi

… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

V Rovaniemi je sídlo Joulupukkiina = Santy a zde překročíme zde Polární kruhwiki info !

Dojeli jsme až po zavíračce, takže v celém parku jsme byli jen my dva, pár lidí zalezlých ve všudypřítomných karavanech a asi tak několik miliard Komárů ! Při zvuku Santa muziky (na tu zavíračka asi neplatí, ta odrhovačka hrála furt) jsme obešli zavřené krámky, zavřenou poštu z které jsme původně chtěli poslat domů pohlednice. Prý tu mají dvě poštovní schránky, jedna funguje normálně – vybírají ji každý den. Druhá se vybírá až před koncem roku, aby pohledy došli na Vánoce … tak si je nesplést ! Ale pohlednice nebylo ani kde koupit, ani kde poslat. Dali jsme WEBkešku a pak i klasickou kešku, při které nás neuveřitelně žrali komáři. Prošli jsme zadní část parku kde byla volně přístupná muzejní část o tom jak se kdysi bydlelo, prázdná ohrada bez sobů a sámské stany.

20:15 WEBkes GCP9AR Arctic Circle Jump

20:37 GCK2BQ Rest Stop Santa Claus Village

21:10 odjíždíme z Joulupukkiina = Santa parku …

22:40 GCWVT6 FIN Highway 4 – Kelukoski

23:42 stavíme stan na odpočívadle na N68°02.296 E27°02.914

Slunce sice asi pak zapadlo, ale o půlnoci rozhodně není tma ! Ani se moc nesetmělo … ta fotka je focena přesně o Půlnoci !

odpocivadlo o pulnoci

… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

Je to první ochutnávka tohoto jevu – Půlnoční Sluncewiki info – v létě na severu totiž slunce nikdy nezapadá :oF

slunce

Měřená trasa – den 4 – Pondělí 27.6.2011
N68°02.296 E27°02.914 – Karhupesakvi – Karasjok – NORDKAPP
START odpočívadlo na N68°02.296 E27°02.914
CÍL Kirkenporten kemp – Skarsvag (Nordkapp)
km – čas 495 km za 12 h 32 m

7:43 odjezd z odpočívadla

8:05 GC13H83 Golden Dream – Tankavaara

sobi na silnici sobi na silnici sobi

8:35 Sobi na silnici a tyto jsem už stihla vyfotit

Sobi na silnici tu nejsou nic neobvyklého, aut se nebojí. Skoro všude kolem Švédských, Finských i Norských silnic je plot, velkooký drátěný plot, aby zabránil sobům a losům vstoupit do silnice, ale nemůže být všude, sobi i losi musí přecházet mezi pastvinami, pak je tam značka Pozor Sob nebo Los … takže pak potkáváte soby, vyjímečně losa a pak i ovečky,krávy a koloušky na silnici.

9:01 GCK5GZ FIN Highway 4 – Ivalojoki

9:12 tankujeme 12,23 l za 16,50 EUR (t=182955)

Nákup v obchodě za 8,50 EUR – chleba a pohlednice.

medvedi kamen medvedi kamen medvedi kamen

10:09 GCQ1WT Rest Stop Karhunpesäkivi

Karhunpesäkivi – Bear’s den stone – Medvědí kámen – zajímavý přírodní úkaz z doby ledové. Jak jsem pochopila z popisu keše a místních tabulí, kámen se sem dostal s ledovcem. Ledovec během své cesty, nejen že drtí vše před sebou a formuje tak ledovcové údolí, ale také někdy sebou vezme vetší balvany. Tady ještě navíc zapůsobil další efekt, kdy proudící voda v ledovci do těchto balvanů vymílá díry. Takže tento kámen má v sobě takovou díru – jeskyni a protože se převrátil tak se do ní leze spodem. Prý je svého druhu největší na světě.

EARTHka GC1E6AD Karhunpesäkivi

Petr si kupuje triko za 10EUR (mají sobí kůži za 100EUR).

Na dalším odpočívadle si kupuji Nůž ze Sobí kosti za 5EUR (tady mají sobí kůže za 75 EUR).

12:21 zastavujeme na „Drive-In“ kešku … mno není to drive-in :oP Plánovaní trochu selhalo a keška je trochu dál od cesty v přírodním parku, ale nevzdáváme to a později ani NELITUJEME, park je totiž překrásný !

park park park

12:42 GC1EE46 Sulaojan lähde

13:00 – 13:30 CELNÍ KONTROLA aneb NEMÁVEJTE CELNÍKŮM NA FINSKO – NORSKÉ HRANICI … Petr se usmál, zamával z okénka a celníci si nás po 2km za hranicemi dojeli a my vyskládali celé auto … mno sranda :oF

Celníci byli tři, dva probírali auto a věci, třetí pozoroval nás, jak na to reagujeme. Asi jsme se nechovali jako zavilí pašeráci bůhvíčeho a tak nás propustili. Tak trochu zpětně nám došlo, že se jednomu z nich asi líbilo naše auto, u nás běžná škodovka, ale na severu ? Ukázali jsme mu vytištěnou mapku s naší trasou a on nás varoval, že tam na severu jsou velmi špatné silnice … mno to by si měl udělat výlet do Česka … to by pak už tohle nikdy netvrdil. Silnicím na severu se totiž dalo vytknout jen to, že byly místy úzké.

karasjok

… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …

14:00 KarasjokMAPA – Sámský parlament – wiki info – krátká zastávka jen pro fotku zvenčí

15:23 GCRCYA Berget

17:44 Porsagnes – kousek před tunelem na Magerøya – Nordkapp, jsme dali menší procházku za keškou. Díky ní jsme uviděli pozůstatky po 2. Světové Válce. Vede tam cesta, ale spíš pro teréňáky, takže jsme jen sjeli ze silnice, zaparkovali a šli pěšky.

porsagnes

V Porsagnes najdete zbytky zásobovacích bunkrů, základen pro 17cm kanóny a protiletecké kanóny, zbytky baráků z tábora pro ruské válečné vězně. Základna byla zničena 13.12. 1944.

porsagnes porsagnes porsagnes

18:20 GC1TGAT Porsangnes

Rozsah destrukce můžete vidět na fotkách. Nedokážu si ani představit jaké síly byly použity, ale vytrhané a popřeházené betonové bloky v nás zanechaly velký dojem. Petr našel část roztrženého náboje z děla, skoro jsem to neuzvedla …

19:16 návrat k autu a hurá na Nordkapp !!!

19:27 Nordkapp tunnel … na jeho konci vás skásnou za průjezd jedním směrem o 192 NOK