… místo RV17 sme to vzali přes E6 …
Měřená trasa – den 10 – Neděle 3.7.2011 | |
E6 – Torghatten – odpočívadlo na N64°20.375 E12°20.118 | |
MAPA | Google MAPA |
START | 9:00 – odpočívadlo na E6 na N67°00.951 E15°21.071 |
CÍL | 00:00 – odpočívadlo na N64°20.375 E12°20.118 |
km – čas | 641 km za 15 h |
9:00 odjezd z odpočívadla „stal se mi úraz :oS“ neboli jsem se, při balení ve stanu, nějak nemožně opřela o ruku, hlavně o palec a parádně mi v něm křuplo, chvíli jsem viděla jenom hvězdičky …
9:18 GC2XZTP Nordnes
Překročení polárního kruhu – wiki info – je další místní turistická atrakce a největší švanda je, že je vlastně falešná, protože Artic Circle nestojí přesně na polárním kruhu …
Vysvětlení jsem našla vlastně dvě, jedno že na polárním kruhu stálo, ale pro posuny ve výpočtech vlastně už nestojí. A druhé vysvětlení je, že to byl nejbližší volný pozemek, který šel koupit …
… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …
9:45 GC50E3Artic Circle
Uvnitř mají spoustu suvenýrů s norskou tématikou, i tanga z norské vlajky … a spoustu vycpaných zvířat.
Víte jaký je rozdíl mezi Losem a Sobem ? (spousta lidí je zaměňuje) … rozdíl může být až půl tuny !
… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …
Sob (Rangifer tarandus) dosahuje výšky v kohoutku 90-120 cm a hmotnosti 230-400kg. Na rozdíl od ostatních jelenovitých nosí u soba parohy samec i samice.
Los (Alces alces) dosahuje výšky v kohoutku 180–235 cm a hmotnosti – samec 380-700 kg, samice 220-360 kg.
Místním turistickým sportem je stavět mužíky, že jste tu byli … nebo nechávat jiné památníky :oF
Petrovi krajani z jižní moravy.
10:20 GC1WBW5 Stone Man
12:15 GC1FVMN Barnas byportcache
14:25 GC162FF Laksforsen
… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …
17:25 GC2JPY6 Brønnøysund Travel Bug Hotel
Vlevo je moje fotka ze silnice z dálky, uprostřed její zvětšený výřez a vpravo fotka z netu od někoho kdo tam byl za pěkného počasí …
17:50 – 18:50 Torghatten – MAPA – en.wiki info – je hora na ostrově Torget v obci Bronnoy. Je známá pro svou díru – přírodní tunel skrz její střed. Tunel byl vytvořen v průběhu skandinávské doby ledové. Led a voda nahlodaly měkčí skály, zatímco ty tvrdší, v horském vrcholu, se lépe bránily erozi. Díra je 160 metrů dlouhá, 35 metrů vysoká a 20 metrů široká.
… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …
18:20 GC2AF6A A walk through the mountain
EARTH kes GC14A6E Torghatten Brønnøysund by Snorre
… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …
Ve městě jsme zastihly norský trajekt Hurtigruten … už vidíte proč staví tak vysoké mosty ?
19:20 GCRFM2 Bsund-1
19:30 GC1WHRR Brønnøysund Register Centre
19:45 tankování 30l za 385,63 NOK (t=185670)
22:28 GC1BPQN Namsskogan
00:00 BLESKOVĚ stavíme stan na odpočívadle na N64°20.375 E12°20.118, protože tu jsou masožravé pidimušky !
00:15 jsme ve stanu a už spíme ! :oF
Měřená trasa – den 11 – Pondělí 4.7.2011 | |
odpočívadlo na N64°20.375 E12°20.118 – HELL – Trondheim – Atlantská cesta | |
MAPA | Google MAPA |
START | 9:45 – odpočívedlo na N64°20.375 E12°20.118 |
CÍL | 00:00 – odpočívadlo na Atlantské cestě na N63°00.645 E07°18.842 |
km – čas | 404 km za 14 h 15 m |
9:45 odjezd z odpočívadla kde nás i po ránu neskutečně žrali pidimušky
10:48 GC1Z53G Sehr schön – Ser sjø’n
HELL (norsky to znamená „blahobyt“) – MAPA – malá zastávka před Trondheimem, vesnička která je vyhledávaná pro svůj název HELL.
To aby, až vás někdo pošle k četu, mohli jste říct : „Už jsme tam byli !“
… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …
Řekla bych, že jestli ten, co ten nápis připevňoval, uměl anglicky … tak se musel dobře bavit !
Hell REMA1000 koupen vekochleba za 6,50 NOK
12:40 GC2TPQJ HELL`S CACHE IN HELL
13:10 GCMQ99 Go to Hell
14:45 – 14:50 IKEA v Trondheimu
Dali jsme si tam vlastně první teplé „restaurační“ jídlo za 159 NOK a nakoupili za 249 NOK. IKEA tam i u nás je stejná, opravdu to staví a zásobují podle jednoho mustru. Ikdyž něco tam bylo jinak, u pokladen byli ke koupi velké deštníky za 30 NOK, ale když venku pršelo tak stáli jen 15 NOK :o)
14:55 GCPHWH Ikea
15:30 Trondheim – MAPA – wiki info – je třetím největším městem Norska. Město leží u 130 km dlouhého fjordu, který nese jeho jméno – Trondheimsfjorden. Město založil roku 997 Olaf Tryggvasson, který později přijal jména Olaf I. Jako potomek Haralda Hårfagra se nechtěl dopustit stejné chyby – obejít se totiž bez centrálního města říše. Zvolil pro ně strategicky výhodné místo v meandrech řeky Nidaroselvu (Nidelva). Tam dal postavit Nidarnes, svůj královský dvorec a také první kostel, zasvěcený svatému Klementovi.
Parkujeme v centru Trondheimu v podzemním parkovišti a dáváme za 2h do automatu 46NOK.
15:50 Nidaroský dóm – MAPA – wiki info – vstupne 60 NOK – Nidarosdomen je nejmohutnější středověké architektonické dílo v celém Norsku. Se svými 102 metry délky a 50 metry šířky je největším gotickým chrámem ve Skandinávii. Dějiny stavby korunovačního dómu norských králů jsou velmi rozmanité a trvaly bezmála celé tisíciletí.
… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …
Koupila jsem si památeční minci za 25 NOK.
17:05 GC25NRD Bakke bru
17:25 GC22FGX Torget – HyllCo #3
Petr si koupil rolovací mapu Norska za 79 NOK.
17:50 odjíždíme z centra Trondheimu
18:42 GC25VPA Påskefjellet – #31 by ½Z
19:40 GC2CQGH Fest på lokalet / Peace Love and Rock’n’Roll
20:20 trajekt z Halsta do Kanestraum za 109 NOK
… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …
20:40 vylodění v Kanestraum
20:45 GC1GB62 kanestraumen
platíme mýto 101 NOK za tunel Freifjord
21:30 GC2HEVQ Kvernberget Airport (Kristiansund)
22:00 tankování 25l za 334,75 NOK (t=186316)
platíme mýto 122 NOK za tunel Atlatenet
Začínáme být unavení, tak zkoušíme naši navigaci – POI body v iGo, jestli by nenašla nejbližší kemp …
Tak toto navigace označila za kemp !
Což o to, bydlelo by se tam pěkně, ale majitelé by asi nesouhlasili …
Tak další pokus !
Druhý pokus s POI body navigace už dopadl lépe, ale tento kemp byl spíše pro rybáře a museli by jsme zůstat minimálně tři noci.
… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …
A toto bylo nečekané ! Přes cestu nám přeskákala laň s kolouškem, skoro jsme je přejeli. Laň zmizela v křoví vedle cesty, ale koloušek klopýtl a zůstal na kraji silnice. Těžko říct kdo byl víc překvapený nebo vyděšený. Kdyby Petr nevystoupil a nezahnal ho, tak by ho auto, které se za chvilku vynořilo z protisměru, přejelo.
Atlantská cesta – Atlanterhavsveien – MAPA – wiki EN info – Propojení mnoha šérových ostrůvků na pobřeží Atlanstkého oceánu několika neuvěřitelně zakroucenými mosty. Je severně od Andalsnes (i severně od Molde), resp. mezi obcí Bud a městem Kristiansund.
… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …
Cesta, jejíž stavba byla po desítky let diskutována a plánována, se konečně v roce 1989 stala realitou. Pozoruhodná je tím, že prochází přes ostrůvky a zálivy. Atlantská cesta je skutečně věrná svému jménu – blíže k Atlantiku se už snad nemůžete dostat.
… kliknutím na fotku se otevře větší v novém okně …
Petr se o toto někde dočetl a byl tím nadšený, ale realita nás dost zklamala …
23:33 spíme na odpočívadle přímo na Atlantské cestě na N63°00.645 E07°18.842
Až ráno jsme si všimli letáku na ceduli na konci odpočívadla, že by se tam kempovat nemělo a že kousek dál je ubytování se sprchami.
PS „vyplatí se“ dojet si na Atlatntickou cestu z jihu a pak se zas na jih vrátit, protože od severu vás zkásnout o dvě mýta za tunely – 101 NOK za tunel Freifjord a 122 NOK za tunel Atlatenet